מאפיינים של רשלנות רפואית בישראל

רשלנות רפואית בישראל
רשלנות רפואית בישראל

בישראל שייכת עוולת הרשלנות לדיני נזיקין וניתן להגיש בגינה תביעה אזרחית. במאמר הבא נציג את מאפייני העוולה ונבין מה התובע צריך להוכיח כדי לקבל פיצוי כספי

רשלנות רפואית היא סוג מסוים של רשלנות ולכן בישראל היא נכללת תחת דיני נזיקין. תביעות אזרחיות בגין עוולת הרשלנות בודקות את רמת האשמה שניתן להטיל על המזיק. באופן עקרוני, רשלנות רפואית באה לידי ביטוי במתן שירותים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה והמקובלת. יחד עם זאת, את הפיצוי בגין רשלנות רפואית בישראל ניתן לקבל רק אם הסטייה מרמת הזהירות גורמת נזק למטופל, שלא היה נגרם אלמלא הסטייה.

על מנת לקבל פיצוי בגין הנזק שנגרם לתובע יש להוכיח כי התנהגות הנתבע מהווה רשלנות רפואית. דרכים נוספות לקבל פיצוי הן זכות תביעה אוטומטית ללא הוכחה של אשמה, הפרת חובה חקוקה ומקרים מיוחדים של כליאת שווא הנוגעים לחולי נפש באשפוז כפוי.

רשלנות רפואית בישראל – זהירות, התרשלות וגרימת נזק

עוולת רשלנות רפואית בישראל כוללת שלושה יסודות הנבדקים בין כתלי בית המשפט. היסודות הם חובת הזהירות, התרשלות וגרימת נזק. חובת הזהירות המושגית אינה דורשת הוכחה והיא מהווה חלק בלתי נפרד מיחסי רופא ומטופל, בעוד חובת הזהירות הקונקרטית נבדקת לפי מבחן הציפיות. בדיקת ההתרשלות כוללת את ביצוע מבחן הרופא הסביר, לעומת נזק המוגדר לפי חוק כאובדן או חיסור חיים, נכס, נוחות, רווחה גופנית ושם טוב.

כפי שניתן לראות, עילת התביעה ברשלנות רפואית בישראל מחייבת אשם. מגמה זו מעוררת לא מעט דילמות. השאלה המשפטית הקיימת בישראל ובמדינות נוספות היא האם יש מקום להרחיב את עילת התביעה למשטר של אחריות מוחלטת. במשטר כזה הפיצוי ניתן ללא תלות בהתנהגות המזיק, לעומת המשטר הנוכחי בו המזיק יחויב בפיצוי רק אם התנהגותו הייתה רשלנית.

יתרונות וחסרונות של הרחבת עילת התביעה

הויכוח סביב הרחבת עילת התביעה בגין רשלנות רפואית בישראל נסוב סביב מספר נימוקים. אלו שבעד ההרחבה מציעים טענות כגון:

מנגד, אלו הנימוקים הגורסים שאין מקום להרחיב את עילת התביעה בגין רשלנות רפואית:

השאלות והדילמות סביב רשלנות רפואית קיימות גם במדינות נוספות בעולם. הסיבה לכך היא עלייה משמעותית בכמות הטיפולים הרפואיים הניתנים עבור האזרחים, בתהליך שגורם מטבע הדברים גם לגידול בתאונות ובמקרי רשלנות. הדרך להתמודד עם השינויים היא לאמץ את עקרונות בית המשפט ולהתייעץ עם עורכי דין. כך ניתן לקבל פיצוי לפי גובה הנזק ולמנוע עוגמת נפש.